دو شنبه ۲۳/۱/۱۴۰۰
جلسه ۶۸۳
بسم الله الرحمن الرحیم
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین واللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین
اللهم کن لولیّک الحجّه بن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه فی هذه الساعه وفی کلّ ساعه ولیّا وحافظا وقائدا وناصرا ودلیلا وعینا حتی تسکنه أرضک طوعا وتمتّعه فیها طویلا.
اللهم العن أوّل ظالم ظلم حقّ محمّد وآل محمّد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین وشایعت وبایعت وتابعت علی قتله اللهم العنهم جمیعا.
السلام علیک یا أبا عبد الله وعلی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله أبدا ما بقیت وبقی اللیل والنهار ولا جعله الله آخر العهد منّی لزیارتکم، السلام علی الحسین وعلی علیّ بن الحسین وعلی أولاد الحسین وعلی أصحاب الحسین.
اللهم خصّ أنت أوّل ظالم باللعن منی وابدء به أولا ثم العن الثانیَ والثالث والرابع اللهم العن یزید خامسا والعن عبید الله بن زیاد وبن مرجانه وعمر بن سعد وشمرا وآل أبی سفیان وآل زیاد وآل مروان إلی یوم القیامه.
***********************************************************
کلام در این بود که این که اصل اولی این است که مولا در مقام بیان است، این را آقای نائینی ره فرمود اگر یک جایی شک داریم در مقام بیان است؟ یا نه، در مقام اصل تشریع و اهمال و اجمال است؟ اینجا اصل این است که از همه جهات در مقام بیان است. اما اگر یک جایی یقین داریم که از یک جهت در مقام بیان است. شک داریم که از جهت دیگر در مقام بیان هست یا نیست؟ اینجا اصلی در میان عقلاء نیست که بگوییم از سایر جهات هم در مقام بیان است. این را دیروز مفصل بررسی کردیم و مختار را هم عرض کردیم و اقوال را عرض کردیم.
بعد مرحوم آقای نائینی رحمه الله علیه و آقای خویی، عرض کردیم یک مقدمه اضافه کرده بودند به مقدمات حکمت که امکان تقید باشد؛ چون تقابل بین اطلاق و تقیید، تقابل ملکه و عدم ملکه است.
خب اینا را بررسی کردیم و عرض کردیم آخوند هم در واقع این را قبول دارد و اصلاً این مقدمه، در مقدمه دوم مطوی است چون مقدمه دومی که ایشان ذکر کرده و مقدمه اولی در کلام آخوند است این است که مولی در مقام بیان باشد. خب جایی که میگوییم اصل این است که مولی در مقام بیان است، باید احتمال بدهیم که مولا در مقام بیان است تا عقلا بگویند. خب احتمال در جایی داده می شود که امکان تقیید باشد و الا اگر امکان تقیید نباشد، معنا ندارد که بگوییم مولا در مقام بیان است و تقیید نکرده است. لذا این مقدمه را آخوند هم قبول دارد لذا به همین جهت ایشان در بحث تعبدی و توسلی فرموده که ما نمیتوانیم به اطلاق خطاب اخذ بکنیم و اثبات بکنیم توصلیت مأمور به را چون امکان تقیید به قصد قربت نیست.
بعد در اینجا یک بحثی هست که آیا اگر یک جایی شک کردیم که امکان تقیید هست یا امکان تقیید نیست؟ ممکن است کسی بگوید که اگر ما گفتیم یکی از مقدمات حکمت مستقلاً امکان تقیید است؛ خب اینجا جای تمسک به اطلاق نیست. چرا؟ چون مقدمه اولی محرز نیست. اما اگر ما گفتیم امکان تقیید در مقدمه دوم مطوی است که یعنی اصل این است که مولی در مقام بیان است، خب شک می کنیم آیا امکان تقیید هست یا امکان تقیید نیست؟ اصل عقلایی جاری میشود و به اطلاق خطاب اخذ می کنیم و بعد هم ثابت می کنیم که امکان تقیید هم بوده. این ثمره را ممکن است کسی ذکر کند. در دوره سابق عرض کردیم که این ثمره درست نیست و فرقی نمیکند؛ چون یا عقلاء به اطلاق اخذ میکنند در صورتی که احتمال استحاله تقیید را بدهند و یا عقلاء اخذ نمیکنند. اگر عقلاء اخذ می کنند، خوب فرقی نمی کند پس معنایش این است که آن مقدمه اولی این است که احتمال امکان تقیید باشد نه اینکه قطعاً امکان تقیید باشد. اگر گفتیم که عقلاء اخذ نمیکیند خب معنایش این است که اگر شک کردیم، این اصل اولی که مولی در مقام بیان هست را عقلاء قبول ندارند و این بحث، یک بحث مهمی است و ثمره عملی هم دارد. در بحث امکان تعبد به ظن آن را بررسی کردیم. در اینجا هم در دوره گذشته بررسی کردیم. انشاالله در این دوره هم بررسی می کنیم بعد از ماه مبارک رمضان.
در این روز آخر مباحثه اصول به ذهنم آمد که چند تا نکته را تذکر بدهم که انشاءالله هم برای خودم نافع باشد و هم برای دوستان و هم انشاالله برای فضلاء و اساتید و آقایون اهل علم و مومنین و ذخیره ما باشد برای شب اول قبر ان شاءالله .
متاسفانه در این زمان ما انحرافات در دین زیاد ایجاد شده و چه در بخش عقائد و چه در بخش احکام، حتی در امور اجتماعی، خط کش های دینی ظاهراً به هم خورده. خب این یک مقدارش طبیعی است. آخرالزمان است و به هر جهت دوری مردم از امام معصوم و حجت خدا، حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، یک مقداریش طبیعی است. یک مقداریش خب به هر جهت انسان توقع از دشمن همین را دارد که دشمن بیکار نمی نشیند. تنها مذهب حق در دنیا، مذهب شیعه جعفریه اثنا عشریه است. تنها فرقه ناجیه است و شیطان هم فقط با همین ها کار دارد و نسبت به دیگران کاری ندارد چون نسبت به بقیه کارش را کرده است. روایات هم در همین زمینه زیاد است که شیطان فقط با شیعیان امیرالمومنین سلام الله علیه کار دارد. اما گاهی مواقع بعضی از مطالبی که هیچ مشکل شرعی ندارد و مومنین عقیده دارند در اینها یک عده وسوسه می کنند. یک عده به هر جهت اعتراض می کنند و ایراد می کنند که موجب می شود قلوب شیعیان خدای نکرده سست بشود. شکی نیست که وظیفه ما، وظیفه اهل علم، همه، هدایت مردم است. این همه در روایاتی که وارد شده یک عالم از هزار عابد مهمتر است. اینهمه روایاتی که اگر یک عالم از دنیا برود ثلمهای ایجاد می شود که لایسدها شیء، که این تعابیر، نسبت بقیه وارد نشده. عظمتی که خداوند سبحان به اهل علم داده به غیر اهل علم نداده و این به خاطر این است که اینها در واقع حصن دین هستند و اعتقادات و قلوب شیعه را نگه میدارند و نمیگذارند که موجب تزلزل بشود و خدای نکرده شک و تردیدی در دل مردم ایجاد بشود و خدای نکرده مردم در عقاید و ایمانشان متزلزل بشوند. اما اگر خدای نکرده یک عمامه به سری یا یک کسی که صحبتی می کند طوری صحبت بکند که قلوب بچه شیعه به جای اینکه محکم بشود متزلزل بشود، این قطعاً نه تنها که ارزشش به اندازه ارزش هزار عابد نیست بلکه در روایات دارد که از قاتلین امام حسین علیه السلام هم بدتر است. یعنی از لشکر یزید لعنت الله علیه که به امام حسین علیه السلام حمله کردند، در روایتِ امام حسن عسکری علیه السلام می فرماید که این از آن هم بدتر است.
مثلاً یکی از مطالبی که من در فضای مجازی و از افواه شنیدم، بعضی ها به اشکال میکنند و میگویند این حرف که ما از ائمه علیهم السلام چیزی بخواهیم، مثل دعای فرج، چرا این را تلویزیون می گذارد و حال آنکه دعای فرج بهانه به دست وهابی ها می دهد و مثلاً شبهه شرک دارد که ما از ائمه علیهم السلام، مثلا یا علی یا محمد یا محمد یا علی اکفیانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران، چه میدانم سند معتبر ندارد و چه ندارد … یا مثلاً راجع به این مطلب که نسبت به علائمی که در ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف وارد شده مثلاً در دجال، بیاییم این روایات را یک طوری معنا بکنیم که مثلاً دجال، شخص نیست بلکه یک فرهنگ است و بعد روایت را توجیه کنیم. یا مثلا گاهی مواقع نسبت به ائمه علیهم السلام برای اینکه بعضی از مطالب را توجیه بکنیم، خدای نکرده اشکال را سرایت بدهیم به ائمه علیهم السلام و حجج الهی و پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین، اینها موجب میشود که مردم عقایدشان متزلزل میشود. من نمیدانم اگر الآن انسان از حضرت رضا علیه السلام بخواهد که خدایا این مریض ما را شفا بده و عقیده اش این باشد که امام رضا علیه السلام به اذن الهی، خداوند سبحان این قدرت را به او داده که مریض را شفا بدهد یا کور را شفا بدهد، خب مگر حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام مرده را زنده نمی کرد؟ مگر ابرص و اکمه را شفا نمی داد؟ مگر خداوند سبحان معجزه را به دست او اجرا نکرد؟ مگر در روایات ما وارد نشده که حضرت سلام الله علیه السلام فرمود که در دست ما جفر احمر و جفر ابیض هست یعنی تمام معجزات انبیاءِ گذشته. خب حضرت عیسی علیه السلام مقامش با حضرت رضا علیه السلام اصلا قابل قیاس نیست. اگر کسی احتمال بدهد که خداوند سبحان به حضرت عیسی مقامی داده و ارزشی داده که به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یا به حضرت رضا علیه السلام نداده قطعاً در اشتباه است و منحرف است. عظمتش قابل قیاس نیست بلکه اصلاً وقتی ما در زیارت امینالله سلام میدهیم السلام علیک یا حجه الله فی خلقه یعنی الآن دیگر حضرت عیسی حجتش حضرت امام زمان سلام الله علیه است. حضرت عیسی در زمان امام رضا علیه السلام که بوده، حجتش امام رضا علیه السلام بوده. مولانا امیرالمومنین علیه السلام در آن روایت فرمود «لَوْ کُنْتُ بَیْنَ مُوسى وَ الْخَضِرِ، لَأَخْبَرْتُهُمَا أَنِّی أَعْلَمُ مِنْهُمَا»[۱] این اصلا بعید نیست که اطلاق “السلام علیک یا حجه الله فی خلقه” حضرت عیسی حجتش الآن امام زمان سلام الله علیه باشد و او هم باید اعتقاد داشته باشد و او هم شیعه امیرالمومنین و شیعه امام رضا علیهما السلام بوده. خب حالا اگر خداوند سبحان این قدرت را قرار بدهد. ما در خارج اینقدر می بینیم که مردم می روند متوسل میشوند و حاجتشان را میخواهند و علما میخواهند. مگر استلام حجر، اگر انسان چشمش مثلا نابینا باشد و به حجرالاسود بکشد که حجرالاسود این چشم را شفا بدهد، یک نفر بیاید بگوید که این حرف نزنید که آنها می گویند این شرک است؟! اگر ائمه علیهم السلام کسی را شفا بدهند، بگویند این را نگویید که این شرک است!! به قول مرحوم آقای خویی رحمه الله علیه کجایِ این شرک است؟ بله اگر کسی بگوید امام زمان سلام الله علیه السلام یک قدرت مستقل از خداوند سبحان دارند، بله این شرک است. ولی اگر این عنایتی بوده که خداوند سبحان به خاطر اینکه اینها عباد مخلص هستند، احب خلقش هستند، به اینها داده، خب “اکفیانی فانکما کافیان” ما این را نگوییم؟! در دعای هر هفته، هر روز نسبت به چهارده معصوم سلام الله علیهم اجمعین «هٰذا یَوْمُ الإِثْنَیْنِ وَهُوَ یَوْمُکُما وَبِاسْمِکُما وَأَنَا فِیهِ ضَیْفُکُما ، فَأَضِیفانِى» و ما چه داعی ای داریم متاسفانه که هر چیزی که از مختصات شیعه است و در روایات ما هست و در سیره سلف صالح فقهای شیعه هست به خاطر اینکه وهابیت و یا دنیا نمیپسندد از آنها رفع ید بکنیم یا آنها را کمرنگ کنیم؟ مگر این آیه شریفه را شما فراموش کردهاید که «وَ لَنْ تَرْضى عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»[۲] این اولا.
بعد هم اصلاً ما به حضرت عرض می کنیم که امام رضا علیه السلام! به پهلوی شکسته مادرت حضرت زهرا سلام الله علیها ما را شفا بده و مشکل من را برطرف کن و این اختیار خود حضرت است. حضرت چه بسا که از خداوند سبحان بخواهد و دعا بکند. ممکن است خودش انجام بدهد هیچ محظوری ندارد. چرا ما باید به دعای فرج گیر بدهیم؟ چرا بایستی متاسفانه در این زمانی که کرونا و مریضی ها و گرفتاریها، جامعه را به چالش کشانده است و به یک معنا فلج کرده است و مردم، همه افسرده شده اند و مریض شده اند و ناراحت هستند، خب ما باید مردم را به درِ خانه ائمه علیهم السلام سوق بدهیم. به توسل سوق بدهیم. به دعا سوق بدهیم. نه فقط دعاهایی که مربوط به خداوند سبحان است، آنها به جای خودش، ولی به دعای توسل و دعای فرج سوق بدهیم. به حدیثکسا سوق بدهیم. درِ خانه ائمه علیهم السلام رفتن، اشک ریختن و تضرع و التجاء به در خانه حضرت مهدی فاطمه سلام الله علیه، خلاصه زمام امور به دست حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ما نبایستی به خاطر وهابیت و افکار وهابیت دین را قیچی بکنیم. مگر ما به دنبال این هستیم که شیعه ای را معرفی کنیم که دنیا بپسندد؟ نه، ما به دنبال این هستیم که شیعه ای را معرفی بکنیم که خداوند سبحان بپسندد و امیرالمومنین علیه السلام معرفی کرده است.
بعضی میگویند که حضرت فرمود که «جروا الینها الموده» مودت مردم را به سمت ما بکشید. ما باید کاری بکنیم که مردم ائمه علیه السلام را دوست داشته باشند.
یعنی به قیمت انحراف؟!! اگر اینطور بود، اگر خداوند سبحان در حدیث غدیر، امر نمی فرمود که امیرالمومنین علیه السلام را معرفی بکند، مگر خداوند سبحان نمی دانست که مردم طغیان می کنند؟ مگر خداوند سبحان نمی دانست که ظالمین، نقشه دارند؟ مگر پیغمبر خداوند نمیدانست این را؟ خب سفارش می فرمود که دیگران بیایند سر کار و هوای امیرالمومنین و خاندان عصمت و طهارت را داشته باشند. چرا فرمود اگر این کار را نکنید اصلاً بیست و سه سال پیغمبریت روی زمین به درد نمیخورد و ارزشی ندارد و اصلاً کاری برای دین من نکرده ای؟ ما باید آنچه که هست را معرفی بکنیم. بعد در معرفی هم، این جدال یک شخص است و یک چشم دارد، مگر ما که در اصول می خوانیم ظواهر حجت است، این که فقط برای نجاست بول و غائط نیست. ما باید همان خط کشی که در حجیت ظواهر هست در مباحث اعتقادی و معرفتی بیاوریم. خب دجال ظهور کرده؟! از مدتها پیش رو ظهور کرده؟! یا همین که فرج نزدیک است! یا این علامت ظهور است! آقا تطبیق علامت ظهور مگر کار ما است؟! حتی سابق یادم هست که داشتند یک مطلبی را که کسی خواب دیده بود در اذهان جا می انداختند که مثلا مرحوم آقای خویی رحمه الله علیه، آخرین مرجع شیعه است. خب آقای خویی فوت کرد و مراجع دیگر آمدند. اصلا گیریم که پرچم، دست سید ابوالقاسم خویی ولی شاید تا زمان ظهور حضرت حجت سی نفر دیگر بیایند. بله این که ما دعا بکنیم انشاءالله فرج برسد، مشکلات قاطبه شیعیان امیرالمومنین، بلکه جهان بشریت با تشریف فرمایی قدوم مبارک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برطرف شود، جهان پر از عدل و داد بشود، اینها خوب است. اما یک چیزهایی از بعضی ها گفته میشود و بعد متاسفانه می بینیم که این ها اتفاق میافتد، رد میشود، ظهور محقق نمیشود و حضرت تشریف نمی آورند، این باعث می شود که خدای نکرده تزلزل در اعتقادات ایجاد میشود. مخصوصاً که در یک روایتی، خیلی عجیب است بعضیها متأسفانه یک مقداری حرفهای خوب هم میزنند و در طول تاریخ هم بوده اند که اینها بلندگوهایی هم دستشان است، این روایت عجیب است، فرمود در بحارالانوار جلد ۲، صفحه ۸۸ ،در یک روایت مفصلی از امام حسن عسکری علیه السلام « وَ مِنْهُمْ قَوْمٌ نُصَّابٌ لَا یَقْدِرُونَ عَلَى الْقَدَحِ فِینَا فَیَتَعَلَّمُونَ بَعْضَ عُلُومِنَا الصَّحِیحَهِ فَیَتَوَجَّهُونَ بِهِ عِنْدَ شِیعَتِنَا وَ یَنْتَقِصُونَ بِنَا عِنْدَ نُصَّابِنَا ثُمَّ یُضِیفُونَ إِلَیْهِ أَضْعَافَهُ وَ أَضْعَافَ أَضْعَافِهِ مِنَ الْأَکَاذِیبِ عَلَیْنَا الَّتِی نَحْنُ بُرَآءُ مِنْهَا فَیَقْبَلُهُ الْمُسْتَسْلِمُونَ مِنْ شِیعَتِنَا» می فرماید یک عده هستند که یک مطالب صحیحی از علوم ما را یاد میگیرند بعد این ها در نزد شیعیان ما موجه میشوند. حرفهایشان را شیعیان ما گوش می دهند. بلکه چه بسا ممکن است دشمنان ما اینها را تنقیص بکنند به خاطر اینکه علوم صحیح ما را یاد دارند و به شیعیان یاد میدهند. اما بعد متاسفانه چندین برابر از حرفهای دروغ که حضرت فرمود ما بری هستیم از آنها، اضافه میکنند و شیعیان ما متاسفانه خیال می کنند اینها از علوم ما است و اعتقاد پیدا میکنند «فَضَلُّوا وَ أَضَلُّوا» این ها هم خودشان گمراه می شوند و هم مردم را همراه می کنند. «وَ هُمْ أَضَرُّ عَلَى ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا مِنْ جَیْشِ یَزِیدَ عَلَیْهِ اللَّعْنَهُ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع وَ أَصْحَابِهِ» اینها بر ضعفای شیعیان ما ضررشان بیشتر از لشکر یزید ملعون بر اباعبدالله الحسین سلام الله علیه است. چرا؟ « فَإِنَّهُمْ یَسْلُبُونَهُمُ الْأَرْوَاحَ وَ الْأَمْوَالَ وَ هَؤُلَاءِ عُلَمَاءُ السَّوْءِ النَّاصِبُونَ الْمُتَشَبِّهُونَ بِأَنَّهُمْ لَنَا مُوَالُونَ وَ لِأَعْدَائِنَا مُعَادُونَ یُدْخِلُونَ الشَّکَّ وَ الشُّبْهَهَ عَلَى ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا» چون لشکر یزید ملعون جان ها و اموال را گرفته اند. اما این هایی که خودشان را به عنوان اینکه ما از موالیان شما هستیم و از دشمنانِ دشمنان شما هستیم، به عنوان نوکر و خادم و اینها خودشان را جا می زنند، شک و شبهه در قلوب ضعفای شیعیان ما قرار میدهند. این بچه شیعه ایی که خبر ندارد و هنوز معارف یاد نگرفته و استاد ندیده، در فضای مجازی، این طرف و آن طرف، «فَیُضِلُّونَهُمْ وَ یَمْنَعُونَهُمْ عَنْ قَصْدِ الْحَقِّ الْمُصِیبِ» اینها آنها را گمراه می کنند. لذا واقعاً بایستی امروز همه اهل علم دنبال این باشند که یک چیزی نگویند که خدایی نکرده اعتقادات خراب شود. خب ما چه داعی داریم که اگر بعضی از مشکلاتی داریم و بعضی از چیزهایی که هست، ما برای رفع مشکل و اینها از ائمه علیهم السلام مایع بگذاریم و خدای نکرده در آن ها ایجاد شبهه کنیم؟ اینها قطعاً در فردای قیامت باید جواب داده شود. حتی نبایستی در فضای مجازی به عنوان اشکال، حتی شبهه را نباید طرح کند. سیره ائمه علیهم السلام این نبوده که بنشینند بگویند بسم الله الرحمن الرحیم، بعد یک اشکالی را طرح بکنند و بعد جواب اشکال را بدهند. کجا در قرآن کریم، در توحید، در معاد، در نبوت و امثال اینها؟ « أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض»[۳] اصلا دأب ائمه علیهم السلام این نبوده. بله اگر کسی میآمده سوال میکرده، حضرت جواب میداده. ولی ابتدائاً حضرت بیاید اشکالی را طرح بکند، خب شاید یک عده آمادگی برای فهم این جواب را نداشته باشند آن هم در این فضای مجازی. متاسفانه شیعه و دین که الآن در دنیا غریب هست. باید به نظر من علما و بزرگان و فضلا و اساتید، نصیحت بکنند، اعتراض بکنند، پرخاش بکنند که چرا این حرف را زدی؟ چرا این حرف را گفتی؟ چرا این کار را کردی؟ این موجب میشود که خدای نکرده حضرت فرمود « یُدْخِلُونَ الشَّکَّ وَ الشُّبْهَهَ عَلَى ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا» مگر وظیفه ما همین نیست؟ مگر ما نان امام زمان سلام الله علیه را نمی خوریم به خاطر همین کار؟ مگر قرار نیست که علما حصون اسلام باشند؟ خب بعضی ها متاسفانه حالا یا به خاطر کمی بضاعت علمی که صددرصد همینطور است یا خدای نکرده به خاطر اغراض دیگر، خب نبایستی این ها اتفاق بیفتد. متاسفانه شما میبینید که میگویند جامعه آنقدر منحرف شدند، خب انحراف را باید ریشهیابی کرد. دشمن کار میکند و ما هم متأسفانه گاهی مواقع به دشمن خدمت می کنیم. لذا مخصوصاً در حریم ائمه علیهم السلام، یا در مطالب اعتقادی و درکیان تشیع ، در ظلمی که نسبت به ائمه علیهم السلام روا داشته شده، متاسفانه بعضی ها در صدد این بر می آیند که اینها را توجیه کنند! مگر اینها قابل توجیه است؟!
یک جمله هم من نسبت به این هرم های مقدسه عرض بکنم. از مسئولین من نمیخواهم در این زمینه چیزی بگویم، آنچه که به عقل قاصر ما میرسد، مسئولین در طول این یک سال و خورده ای که از کرونا میگذرد همه برنامه هایی که محدودیت داشته را شل کن، سفت کن، داشتهاند مثلاً در مسافرتها، در پارک ها، در هتل ها در مسافرخانه ها، حالا یک مقداری هم چه اشکال دارد که مثلا ضریح مطهر حضرت رضا علیه السلام را باز بگذارند مردم الآن که میروند تا آن جلو، بروند ضریح مطهر حضرت را ببوسند. و خلاصه یک مطلب را که شما منکر نیستید و آن این است که قطعاً توسل به ائمه علیهم السلام و حرم امن الهی شفاء در آن هست. من نمیخواهم بگویم که مریضی نیست در آنجا نیست، نه، من میخواهم بگویم آیا شما این را منکر هستید که چه بسا ممکن است یک انسان مریضی برود قلبش را، دهانش را، سرش را به ضریح مطهر بمالد و شفاء پیدا بکند؟ آیا مریضی که میرود و قلبش را میمالد، دستش را میمالد به ضریح مطهر شما این را منکر هستید که خلاصه امام رضا علیه السلام ممکن است عنایت ویژه بکند؟ شما چرا یک طرفه اشکال به این بچه هیئتی ها و متدینین می کنید؟ خب چرا این طرفش را نمی گویید؟ و بعد شما در مراسم ائمه علیهم السلام در طول این مدت سختترین پیشگیری ها و محدودیت ها را در این مراسم ها داشتهاید و حال آنکه مراسمی که برگزار شد چیزی نداشت و عواقبی نداشت. الآن عراق این سخت گیری شما را نداشتند. ممکن است کسی بگوید مردم عراق اصلاً در مقابل ویروس مقاومتشان از مردم ایران بیشتر است. شما خب یک دفعه در فروردین، تعطیلات، مسافرت ها را اجازه دادید و راه ها را باز گذاشتید به قول خودتان یک موجی آمد یا قبلاً بازار را، مغازه ها را، آرایشگاه ها را، جاهای دیگر را، که موجهایی دیگری که چند دفعه در طول این مدت آمده، خب یک دفعه هم این را نسبت به حرم های مطهر امتحان می کردید، حالا یک مقداری محدودیت هم میگذاشتید، ولی میگذاشتید، مردم متوسل میشدند و اشک می ریختند و دستشان را به ضریح مطهر میزدند و میبوسیدن، بعد از یک مدت شما منتها با استدلال که اینها رفته اند حرم و آن باعث این مورد شده یا رفتهاند مجالس اهل بیت و باعث این موضوع شده. این بد نیست خلاصه الآن در آستانه ماه رمضان هستیم و این بد نیست که مسئولین جواب این بچه هیئتی ها و بچه شیعه ها را بدهند چون به هر جهت به ما از قدیم اینطور گفته اند و اینطور بار آمده ایم که مریض، نذر زیارت امام رضا علیه السلام می کند و می رود آنجا دخیل می شود، متوسل می شود، خلاصه اینها که فکر می کنم کمترین اعتقاد هر بچه شیعه باشد. گرفتار میرود آنجا گرفتاریش را برطرف میکند. خب چه بسا اگر مردم میرفتند آنجا دعا میکردند و تضرّع میکردند و واقعاً در حرم های مطهر، اگر همان اوائل، یک ماه فقط تضرع میکردند، اشک میریختند، ناله میزدند و ضجه می زدند و متوسل میشدند به ذیل عنایات حضرت رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها و ائمه بقیع و عتبات عالیات سلام الله علیهم اجمعین. این را نمیشود گفت واقعاً در عراق، درست است مردمش قوی تر از ایران هستند ولی همه اش؟! یعنی کربلا هیچ اتفاقی نیفتاد با آن جمعیت. من خیال می کنم اگر علما و بزرگان و اساتید هم یک تذکری بدهند که یک مقداری نسبت به مراسم ائمه علیهم السلام و زیارت ضریح مطهر حضرت رضا علیه السلام و زیارت ضریح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، انشاءالله، مقداری معقولتر برخورد بکنند انشاءالله امیدواریم که خداوند سبحان، مشکلات این کشور امام زمان علیه السلام را به نفع شیعیان امیرالمومنین سلام الله علیه برطرف کند و به حق محمد و آل محمد، جان و مال و ناموس و شیعه را محفوظ بدارد و خیرات و برکاتش را بر شیعیان امیرالمومنین علیه السلام نازل بفرماید.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین لعنه الله علی اعدائهم اجمعین
[۱] کافی (ط – دار الحدیث)، ج۱، ص: ۶۴۸
[۲] البقره : ۱۲۰
[۳] إبراهیم : ۱۰